שני כוחות, לא אחד
אני אוהב לחשוב על דינמיקה ארוטית כעל זרם חשמלי. כדי שייווצר זרם, אתם צריכים שני קטבים – פלוס ומינוס, מי שדוחף ומי שנמשך, מי שמחזיק ומי שנמסר. כשהקטבים האלה חדים ומובחנים, נוצר ביניהם מתח, וזה המתח שמרטיט. זה מה שאני קורא לה קוטביות: שני אנשים שלוקחים על עצמם תפקידים משלימים, כל אחד מתוך רצון, וביחד הם יוצרים שדה כוח שאף אחד מהם לא יכול לייצר לבד.
אבל אם אתם חושבים שקוטביות זה כל הסיפור, אתם בדרך לאכזבה. כי יש כוח שני, שקט הרבה יותר, ובלעדיו הקוטביות פשוט קורסת. אני קורא לו הרמוניה – או בלשון שאני משתמש בה בליווי, “אקורד”. זה ההסכמה השקטה שבין שני בני אדם, ההתיישרות, התחושה הבסיסית של “אנחנו ביחד בזה”. זה לא מתח. זה ההפך ממתח. וזה בדיוק מה שהופך את המתח לאפשרי ולבטוח.
קחו רגע לחשוב על שיעור ריקוד. כל מי שנכנס לחדר חולק כוונה אחת זהה: אני באתי כדי ללמוד לרקוד, ובאתי כדי למצוא בני זוג שילמדו איתי. זאת ההרמוניה – המכנה המשותף שכולם עומדים עליו. ורק אחר כך, על גבי המכנה המשותף הזה, מצטיירת הקוטביות: זה רוצה להוביל, וזו רוצה להובל. בלי ההסכמה הראשונית שכולם כאן כדי לרקוד יחד, אי אפשר בכלל לדבר על מי מוביל את מי.
למה ההרמוניה תמיד באה קודם

זאת הנקודה שאני הכי רוצה שתיקחו מהמאמר הזה הביתה, כי היא משנה הכל: את הקוטביות בונים על גבי ההרמוניה, אף פעם לא להפך.
אני יודע שזה נשמע פרדוקסלי. הרי קוטביות והרמוניה הן הפכים – האחת חיה מהמתח, השנייה מההתמוססות שלו. אבל הניגוד הזה קיים רק בשפה. במציאות של מערכת יחסים, הם לא מתחרים – הם נשענים זה על זה. תחשבו על כדור מסתחרר שמרחף על עמודים. הכדור המסתחרר הוא ערבולת הקוטביות שלכם – הוא לוהט, הוא מהמם, הוא מה שכולם רואים. העמודים שמחזיקים אותו באוויר? אלה ההרמוניה. שקטים, יציבים, בלתי נראים כמעט.
וכאן מגיעה האמת הלא-נוחה: כשדינמיקה מתרסקת, ברוב המוחלט של המקרים זה לא בגלל בעיה בכדור המסתחרר. זה בגלל שאחד העמודים קרס. הזוגות שאני פוגש שלא מצליחים להחזיק דינמיקה חיה לאורך זמן – כמעט אף פעם זה לא בגלל שהקוטביות שלהם לא תואמת. זה בגלל שמערכת היחסים שלהם לא נקייה מספיק, לא אוהבת מספיק, לא ידידותית ומתפקדת מספיק כדי להחזיק את העוצמה שהם מנסים להעמיס עליה. הסירו את ההרמוניה, והקוטביות מתמוטטת באותו רגע.
אז השאלה הראשונה שאני מזמין אתכם לשאול את עצמכם היא לא “איך נחדד את המתח בינינו?” אלא משהו הרבה יותר בסיסי: האם יש בינינו הרמוניה בכלל? האם אנחנו בהסכמה? האם אנחנו באמת באותו צד של השולחן? אם התשובה כן – מצוין, יש לכם תשתית. אם לא – תתחילו משם, כי אין טעם לבנות מגדל על חול.
ההסכמה היא הרבה יותר מ”כן”
בעולם שלנו אוהבים לדבר על הסכמה כאילו היא פריט בודד בתפריט. “אני בעד כבילה אבל לא בעד הלקאה.” “אני בעד הסקס הזה אבל לא בעד ההוא.” וזה נכון וחשוב – צריך את הבהירות הזאת, צריך את המילים המדויקות, ואסור להתחיל שום דבר בלעדיהן. אבל אני רוצה להזמין אתכם להבין שהסכמה אמיתית, בעולם הזה, היא הרבה יותר מ”כן” צולע למשפט בודד.
הסכמה, במובן העמוק, היא סך כל ההרמוניה שבין שני בני אדם. היא לא רק מה מותר לעשות לגוף שלכם. היא כל ההסכמות הקטנות והגדולות לגבי מה אנחנו רוצים ליצור ביחד, איך אנחנו רוצים להופיע אחד בשביל השני, ואיזה משחק אנחנו רוצים לשחק. כל ההסכמה הזאת, ביחד, היא מה שאני קורא לו “המיכל” – המרחב המוגן שבתוכו הכל יכול לקרות.
ואני אהיה כן: אני לא מסתפק ב”כן”. אני הולך על התלהבות. כשאני שואל ומקבל “בסדר, למה לא” שמגיע אחרי שנייה של היסוס – זה לא אותו דבר כמו “אלוהים, כן, אני רוצה את זה.” שניהם “כן” מבחינה טכנית. אבל אנחנו לא בעסקי הטכניקה. אנחנו בעסקי התשוקה. הסכמה אמיתית נשענת תמיד על אינטרס עצמי בריא – אתם כאן כי אתם מקבלים מזה משהו, ואני כאן כי אני מקבל מזה משהו. כשהאינטרס הזה הדדי, גלוי ומפורש – נולד מיכל חזק.
בדס”מ הוא לא יחסים אחרים. הוא יחסים בטורבו
יש לי וידוי קטן: אני לא חושב שדינמיקה דומיננטית-כנועה היא צורת קשר שונה מהותית מ”רגיל”. אני פשוט חושב שזה אותו קשר, רק על טורבו. כל החולשות, כל ההסכמים שאתם רופפים בשמירה עליהם, כל מה שבזוגיות “רגילה” היה לוקח שנים עייפות לצוף – כאן זה מגיע במהירות מסחררת. זה בית מראות. חלקים מעצמכם שמעולם לא ראיתם יוקרנו ויוגדלו ויוצבו מול הפנים שלכם תוך זמן קצר.
זאת בדיוק הסיבה שההרמוניה כל כך קריטית. במערכת לוהטת ונפיצה כזאת, אתם צריכים מקדם ביטחון. אתם צריכים עמודים יציבים במיוחד. ככל שתשקיעו בנקיון, באהבה, בידידות ובאמון שביניכם – כך תוכלו להעז יותר בקוטביות, להגיע גבוה יותר, ולחזור משם בשלום.
בואו נדבר

איך זה יושב לכם? האם אתם מזהים בקשר שלכם את שני הכוחות האלה – את המתח החשמלי ואת ההסכמה השקטה שמחזיקה אותו? ואיפה, אם להיות כנים, העמודים שלכם זקוקים לחיזוק?
אם בא לכם ללמוד לבנות את התשתית הזאת – את ההרמוניה שמחזיקה את הקוטביות – ולהעז ממנה הרבה יותר רחוק, זאת בדיוק העבודה שאנחנו עושים יחד בליווי האישי ובסדנאות שלי. שם נכנסים לפרטים, לתרגולים ולשפה המעשית שאי אפשר לדחוס למאמר אחד. דברו איתי
הסדרה נכתבה בהשראת הלימוד עם אום רופני (Om Rupani).
מהמסך אל החדר
