מאמר · סשה בלבין

סצנות עונש: ההיגיון, האור והצל

חלק 20 מתוך 20 · סדרה

אמנות הבדס”מ

הכל מתחיל ונגמר בהסכמה

לפני כל דבר אחר, צריך להבהיר נקודה אחת, והיא משנה את כל המשמעות: מה שאנחנו עושים בסצנה נעשה בהסכמה. תמיד.

כשנמסר עובר סצנת עונש, הוא מסכים לה. יותר מזה, לרוב הוא זה שביקש אותה, בחר אותה, ועיצב אותה. הגבולות נשארים. מילת הביטחון נשארת. האפשרות לעצור הכל באמצע, לקרוא צהוב או אדום ולסיים, נשארת לחלוטין בידיים של הנמסר. וזה קורה כי זה לטובתו, כי משהו בפנים מבקש את החוויה הזו.

בעולם הרגיל, עונש מוטל על מי שלא רוצה אותו. בעולם הזה, העונש מבוקש על ידי מי שיודע בדיוק למה הוא צריך אותו.

זה לא העונש של החיים הרגילים

סצנות עונש - ההיגיון, האור והצל - איור 1

חשוב להבדיל בחדות, כי ההבדל הוא תהומי.

בחיים הרגילים, מי שנענש לא רוצה את העונש. הוא לא ביקש אותו, לא הסכים לו, ובוודאי היה מעדיף לחמוק ממנו. אחרים החליטו שמגיע לו. אחרים קבעו מה יהיה העונש. אחרים מבצעים אותו על אדם שאומר “לא”. זה אירוע כפוי, לא נבחר.

בסצנת עונש, הכל הפוך. אנחנו לגמרי משאירים בחוץ כל רעיון של עונש שאינו בהסכמה. אנחנו לא עוסקים בכפייה. ולכן השאלות הרלוונטיות הן אחרות לגמרי: מה התועלת לנמסר בקבלת עונש? למה מישהו היה מבקש ומעצב סצנה כזו? איך קבלת עונש דווקא פותחת ומרחיבה את החיים?

את העונש הזה אנחנו כבר נושאים

כדי להבין, שווה לעזוב לרגע את הרעיון של עונש מבחוץ ולשאול שאלה אנושית הרבה יותר: מתי אנחנו מענישים את עצמנו?

כי אנחנו עושים את זה כל הזמן, לפעמים מבלי לשים לב. כשהמצפון לא נותן מנוחה. כשאנחנו יודעים שפגענו במי שלא רצינו לפגוע בו. כשעשינו משהו שמרגיש לנו לא ישר, ואנחנו רוצים לראות את עצמנו כאנשים ישרים. אז מתחילה הרומינציה: אותה מחשבה שחוזרת ומתהפכת, אותה אשמה שלא משחררת, אותה חרטה שנושכת.

מה אנחנו מקווים שהעונש יעשה? שיירגיע את האשמה. שינקה את הלוח. שיפסיק את ההלקאה העצמית האינסופית. שיאפשר לנו להפסיק לחיות בעבר ולהשיב לעצמנו את האנרגיה אל ההווה ואל העתיד. סצנת עונש פשוט לוקחת את התהליך הפנימי הזה, שכבר רץ בתוכנו בכל מקרה, ונותנת לו צורה, מרחב, וסוף.

חשוב לזכור: מה ש”מגיע” לנמסר הוא לא הערכה אובייקטיבית. זה המסע שלו. בכל מקום שבו הוא מרגיש לא ראוי, הוא עשוי להרגיש שמגיע לו עונש. ואנחנו מכבדים את זה. זו הנסיעה שלו, ואנחנו פשוט עוזרים לה לקרות בבטחה.

עונש אפל ועונש מואר

הנה החלק שאני הכי אוהב, כי הוא מראה שהבדס”מ אף פעם לא הולך רק בדרך אחת.

העונש האפל הוא הצורה המסורתית: לתת לנמסר את העונש שהוא מרגיש שמגיע לו על מה שעשה, על הכאב שגרם, על המקומות שבהם פעל לא ביושרה. המטרה כאן היא להפחית את החושך, לנקות את האשמה, לכבות את הרומינציה. זה עוצמתי, וזה עובד יפה לאנשים מסוימים.

אבל יש גם צד מואר. דמיינו חלון מלוכלך, או פנס שעל הזכוכית שלו הצטבר לכלוך. הלכלוך הזה חוסם חלק מהאור, גם זה שנכנס וגם זה שיוצא. העונש המואר שואל שאלה אחרת לגמרי: מה הלכלוך שחוסם את האדם מלקבל את האור שלו ולשדר אותו? אם העונש האפל בא להפחית את החושך, העונש המואר בא להגביר את האור.

והשאלות שלו אחרות: איפה אתם ממעיטים בערך עצמכם? איך אתם חוסמים את האהבה שמוצעת לכם? אילו אמונות מגבילות אתם עדיין נושאים כדי להישאר קטנים? איך אתם לא מרשים לעצמכם לקבל הערצה, מחמאה, טיפול? הנה אמת שאולי מפתיעה: אפשר לקבל “עונש” דווקא על כך שאתם מקטינים את עצמכם, חוסמים את האור שלכם, מסרבים לזרוח. כי בסוף, עונש הוא על שינוי. על איך הנמסר רוצה לחיות אחרת ולזרוח חזק יותר.

מה נחשב עונש בגוף שלכם

סצנות עונש - ההיגיון, האור והצל - איור 2

לעונש יש חתימה גופנית, והיא ספציפית מאוד לכל אדם. שווה לעצור ולשאול: איזה אירוע גופני באמת ירשם בתוכי כעונש?

האם סטירה קלה על היד תיחווה כעונש? האם דחיפה קטנה? האם מכה בעוצמה בינונית? התשובה תמיד אחת: תשאלו את הנמסר הספציפי. לאדם אחד מכה מסוימת תרגיש כעונש. לאדם אחר היא תהיה דווקא תענוג, וכדי שתיחווה כעונש היא תצטרך להגיע לעוצמה גבוהה בהרבה. ויש מי שעבורו צורה מסוימת היא כל כך נעימה, שאין שום סיכוי שהיא תיחווה כעונש, ואז פשוט מחפשים מקום רך אחר במערכת.

לכן, תנו לנמסר להוביל. שהוא יבנה את הסצנה בכמה שיותר פירוט. בתוך הטווח האישי של כל אדם, עונש לרוב צריך להיות גבוה בעוצמתו כדי “לנחות” כעונש, ולייצר את העוצמה הזו בבטחה דורש מודעות והכנה משלהן.

הנמסר מחזיק את ההגה

זו נקודה שאני חוזר אליה כי היא העוגן של הכל: גם כשהסצנה אינטנסיבית, גם כשהעוצמה גבוהה, הנמסר הוא בסופו של דבר זה שמחזיק את ההגה.

בסצנות עונש לפעמים פחות מועיל שהנמסר יקרא מספרים או ייתן משוב תוך כדי, כי כל הרעיון הוא חוויה שגולשת מעבר לגבולות הרגילים. אבל מילת הביטחון תמיד נשארת, תמיד פעילה, תמיד שלו. ואם דווקא מידה של שליטה היא מה שמאפשר לאדם הזה להיכנע, אז נותנים לו בדיוק את השליטה הזו. מעצבים את הסצנה לפי מה שנכון לאדם שמולנו, לא לפי כלל קשיח.

אחרי העונש

לסיומת של סצנת עונש יש חתימה משלה. אם נעשתה נכון, הנמסר יהיה במצב נמס, פתוח, רגשי, זורם. ויש כאן שתי דרכים, ושתיהן עוצמתיות.

הגישה הקרירה יותר משאירה את האדם לאסוף את עצמו לבד במצב הזה. ראיתי אנשים שמתוך השקט הזה כאילו מרכיבים את עצמם מחדש, מחליקים בעדינות את הבליטות. הגישה החמה יותר יוצקת אחרי העונש אנרגיה חיובית, חיבה, ארוס. כי לעיתים כל כך קרובות, גם בחיים, אחרי העונש מגיעה החיבה. ההכרה ש”למרות הפגמים, אתה עדיין רצוי, עדיין נאהב, עדיין ראוי לאהבה”. וזה אישור נדיר ויקר. שווה לעצור עליו רגע: באילו רגעים אחרים בחיים אנחנו מקבלים בדיוק את האישור הזה, שלמרות הכל, אנחנו עדיין שייכים?

כשאני עצמי מדגים סצנות עונש, אני תמיד מקיף אותן בהכלה לפני ואחרי. אני יודע שאני מביא מספיק עוצמה, ולכן ההכלה נחוצה כדי להחזיק את הקצוות. אבל זה תמיד עניין של עיצוב מודע, לפי מה שהאדם צריך.

ההיגיון בזיקוק אחד

אם הייתי מזקק את הכל למשפט אחד, זה היה זה: מטרת העונש היא להמיס אנרגיות תקועות מהעבר, כדי שנוכל להשתמש בהן ליצירת ההווה והעתיד.

אנרגיות שתקועות בגלל הפעולות שלנו, החמצות, דפוסים שמחזיקים אותנו קטנים, הן חומר בערה מצוין לאש המטהרת של סצנת עונש. וזו הנקודה היפה: זה לא עונש שמשפיל. זה עונש שמשחרר. אחד מכלי השחרור העמוקים והנועזים שהבדס”מ מציע, כשעושים אותו בהסכמה, בכבוד, ומתוך אהבה.

בואו נדבר

אז ספרו לי: כשאתם קוראים “עונש”, מה עולה ראשון? התכווצות, או דווקא משיכה? ואם תשאלו את עצמכם בכנות, איפה אתם כבר מענישים את עצמכם בשקט, יום אחרי יום, בלי שאף אחד ביקש? לפעמים עצם השאלה הזו היא תחילת השחרור. אני מזמין אתכם לשבת איתה רגע.

סצנת עונש בהסכמה היא מרחב עדין ועוצמתי, והיא הרבה יותר בטוחה ועשירה כשמחזיק אותה מישהו מנוסה שמבין את ההיגיון הפסיכולוגי שמתחת. אם בא לכם לחקור את האור והצל של המקום הזה, דרך תרגול חי ובטוח ולא רק תיאוריה, זה בדיוק המקום להתחיל.

הסדרה נכתבה בהשראת הלימוד עם אום רופני (Om Rupani).

חלק 20 מתוך 20 · סדרה

אמנות הבדס”מ

סשה בלבין

סשה בלביןמלווה אישי וזוגי, מורה להיפנו-ארוטיקה, שפת הטראנס ותקשורת מקרבת. כותב כאן על מיניות, עונג, חיבור ונוכחות. קצת עליי ←

רוצים להעמיק?

אם המאמר נגע בכם ואתם רוצים לחקור את זה יחד, בסדנה או בליווי אישי, אשמח להכיר ולחשוב יחד מה הצעד הבא בשבילכם.

רוצים לקבל את המאמרים הבאים?

הצטרפו לרשימת התפוצה השקטה שלי, וקבלו מאמרים, כלים והשראה ישר אליכם, בלי ספאם.