נכנסים מבחוץ
יש משהו מהפנט בבדס”מ עוד לפני שנגענו במשהו. גוף קשור בחבל נראה כמו פיסול חי. עיניים מכוסות, צוואר מעוטר, גוף שנמסר, יד שאוחזת בביטחון. אנחנו רואים תמונה כזו, או רגע כזה במסיבה, ומשהו בנו מתעורר ולוחש: “אני רוצה את זה. אני רוצה להיות שם.” זו תשוקה לגיטימית לחלוטין, ואני אוהב את היופי הזה. אבל אני רוצה ללחוש לכם סוד: זו רק הכניסה. הדלת, לא החדר.
העומק שמחכה לכם כאן לא נמצא באמת בחבל ולא ברצועה ולא בשוט. הוא נמצא במקום הרבה יותר אינטימי, בתוככם. בכל פעם שאני מלווה מישהו, אני מזכיר את אותו דבר פשוט: זה אף פעם לא היה על האביזרים. זה תמיד היה על שני בני אדם שנפגשים במקום שבו הם הכי חשופים, והכי הם עצמם.
האביזרים הם תחפושת יפה לרגע. הארכיטיפ הוא מי שאתה כשהתחפושת נופלת.
קינק זה לא דום-סאב

הנה הבחנה ששינתה לי את כל ההסתכלות, ואני רוצה לתת לכם אותה במתנה. אנחנו נוטים לערבב שני דברים שונים לגמרי.
קינק זה פעולה. סטירה היא קינק. משיכת שיער היא קינק. דיבור גס באוזן הוא קינק. טפטוף שעווה חמה על עור הוא קינק. ההתמכרות לרגל של בן/בת הזוג היא קינק. כל אלה הם דברים שאנחנו עושים, פעלים, התנהגויות שמדליקות את הארוס. ואין בהם שום בעיה. תיהנו מכל אחד מהם, מכל מה שמצית אתכם.
אבל דום וסאב הם לא פעלים. הם ארכיטיפים. וארכיטיפ הוא דבר אחר לגמרי, הוא אפילו לא קשור ישירות למין או לקינק. מלך. מלכה. אב. אם. אחות. מורה. כומר. אמן. משרת. אלה ארכיטיפים. דמויות-יסוד שחיות בתוך התודעה האנושית מאז ומעולם, תבניות שכולנו נושאים בתוכנו.
מהו ארכיטיפ באמת
המילונים מנסים להסביר ארכיטיפ ותמיד נשמעים יבשים: “התבנית המקורית”, “הדוגמה הטיפוסית ביותר”. אפילו יונג, אבי החקירה הזו, הותיר אותי עם הגדרה שמרגישה צרה מדי. אז הרשו לי להציע משלי, נועזת קצת: ארכיטיפ הוא מלוא הקשת של האפשרויות הגלומות בתפקיד מסוים.
חשבו על כל הציפורים שאי פעם עפו על כדור הארץ. השוני העצום ביניהן, מהיונק-דבש הזעיר ועד הנשר. ועדיין, כולן ביחד הן ביטוי של ארכיטיפ אחד: הציפור. אותו דבר עם “אח”. קין והבל היו שונים כמו אש ומים, אבל כל מה שאי פעם היה אפשרי בתפקיד של אח חי בתוך הארכיטיפ של האח. זו קטגוריה אדירה, כמעט אינסופית בגיווניה, ובכל זאת, קטגוריה אחת.
וכך גם הדום והסאב. הם לא “תיק תפקידים” שאתה לובש בחדר השינה. הם שני עולמות עשירים שלמים, שחיים בתוככם וממתינים לביטוי. השטח שלהם רחב מכל מה שתוכלו לדמיין בהתחלה.
אל תלמדו אותם, הרגישו אותם
הפיתוי הוא להפוך את זה ללימוד אקדמי, לקרוא ולנתח ולהבין בראש. אני מבקש מכם את ההפך הגמור. אל תחקרו את הדום ואת הסאב מבחוץ. חקרו אותם מבפנים, בחוויה. חפשו אותם בתוך עצמכם. דברו אליהם. שאלו אותם מה הם רוצים, אילו חתיכות מכם הם שומרים עבורכם.
זה אולי נשמע מוזר, אבל תפעילו את זה: הזמינו את הארכיטיפ שלכם לדבר, והוא ידבר. תופתעו כמה מהר. הדום שבכם רוצה לספר לכם משהו על איך אתה מחזיק מרחב, על האחריות שמדליקה אותך, על העוצמה השקטה שאתה כמה אליה. הסאב שבכם רוצה ללחוש על השחרור, על האמון, על הכמיהה להימסר במקום בטוח. תתייחסו אליהם כמו חברים, כמו מדריכים. זה לא תמיד יהיה קל או חלק, אבל זו ההיכרות שמשנה הכל.
מאחורי כל תשוקה עומד ארכיטיפ

הנה החיבור שסוגר את התמונה. התשוקות שלנו לא צצות מהאוויר. מאחורי כל תשוקה עומד ארכיטיפ שדוחף לביטוי. כשמשהו בתוככם רוצה לשלוט, או רוצה להימסר, זה לא “סתם קטע” של הרגע. זו דמות-יסוד שלמה שמבקשת לחיות.
ובגלל זה, אם תרדפו רק אחרי התשוקות הבודדות, תרגישו כמו אגד סרטים שמתבזר ברוח חזקה, נסחפים מקטע לקטע בלי כיוון. אבל אם תיקחו כל תשוקה כחוט, ותלכו אחריו בחזרה אל המקור, אל הארכיטיפ שממנו היא נובעת, תתחילו לראות תמונה הרבה יותר שלמה. לא רק של החיים המיניים שלכם, אלא של מי שאתם.
זו הסיבה שאני קורא לארכיטיפים “עמודי התווך” של החקירה הזו. לא כי הם נשמעים מרשים, אלא כי הם מחזיקים את כל הבניין. הקינק הוא הקישוט. הארכיטיפ הוא היסוד.
וכאן בדיוק מתחיל הקטע המעניין: הדום והסאב לא חיים לבד בתוכנו. יש להם שכנים, ארכיטיפים אחרים שכבר תפסו מקום, שלא בהכרח שמחים לפנות שטח. אבל זה כבר סיפור למאמר הבא.
בואו נדבר
אז ספרו לי: כשאתם עוצמים עיניים ושואלים “מי הדום שבי? מי הסאב שבי?”, מה עולה? איזו דמות מתחילה ללחוש? לפעמים עצם השאלה הזו פותחת דלת שהייתה סגורה שנים. אני מזמין אתכם לשבת איתה רגע, בלי למהר לענות.
ההיכרות העמוקה עם הדום והסאב שבכם היא מסע, והוא הרבה יותר עשיר כשעושים אותו בליווי בטוח ומכבד. אם בא לכם לפגוש את הארכיטיפים שלכם פנים אל פנים, דרך תרגול חי ולא רק תיאוריה, זה בדיוק המקום להתחיל.
הסדרה נכתבה בהשראת הלימוד עם אום רופני (Om Rupani).
מהמסך אל החדר
