משל המטבע מתחת לפנס
אדם חיפש מטבע שאבד לו, מתחת לפנס ברחוב. חברו שאל: “אתה בטוח שאיבדת אותו כאן?” “לא,” ענה, “איבדתי אותו שם, בחושך.” “אז למה אתה מחפש כאן?” “כי כאן יש אור, ושם חושך, איך אמצא במקום שאין בו אור?”
אור וחושך הם שני קטבים של אותה תופעה, כמו חום וקור. ובין עוצמת האור לצללים יש קשר ישיר. כשאנחנו מביטים באור שלנו, קשה לתשומת הלב להתמקד בצללים, אלא אם נבחר להפנות אליהם מבט במודע.
רוצים לדעת איפה הצל שלכם? תסתכלו מאיפה בא האור שלכם, ומה הדינמיקה שלו עם הסביבה.
מה זה אור?
האור הוא עוצמת ההשפעה שלנו, והוא נמדד בחופש שלנו. ככל שיש לנו יותר חופש לנוע בעולם, להניע משאבים, להגיב, כך יש לנו יותר אור. חלק גדול ממנו מגיע מהתנאים המוקדמים: מין, צבע עור, מעמד, ביטחון כלכלי, ידע, כריזמה, עמדת סמכות. וחלק ממנו נבנה דרך עבודה פנימית, שמרחיבה את החופש והריבונות שלנו.
עבודת אור היא העבודה שמעצימה אותנו ומרחיבה את מימדי החופש שלנו, בפנים ובחוץ.
חשוב: אני לא מייחס לאור איכויות “חיוביות”, אלא איכויות של חופש והשפעה. ואור, בפני עצמו, הוא לא בעיה.
מה זה צל?
הצל הוא מה שקורה כשקו האור שיוצא ממני, ההשפעה שלי, פוגש אובייקט פנימי של חסך או טראומה, ומתעקם. אור שבור ועקום מתבטא כחוסר יושרה, וכיוון שהאור מתפשט מהחזק אל החלש, הצל שלי נוטה להיות מוטל דווקא על מי שעוצמתו פחותה ממני.
ולכן עבודת צל היא לא נרקיסיסטית. היא לא בוחנת את גוף האור עצמו, אלא את האופן שבו האור והצל שלי משפיעים על הסובב. היא ההיכרות עם החסכים והפצעים הפנימיים, וזיהוי המקומות שבהם האור שלי עלול לפגוע.
הצעד הראשון: לקחת בעלות על האור היחסי שלך
האור תמיד יחסי להקשר, אור נר בשמש קלוש, ובחדר חשוך מאיר הכל. אז שווה לעצור ולשאול: מה האור הייחודי שלי? מה הביטחון הכלכלי, המגדר, צבע העור, הידע, הכריזמה, הגיל, עמדת הסמכות? לא כדי להתבייש ולא כדי להשוויץ, אלא כדי לקחת 100% אחריות, ולהיות ער ליכולת התגובה הייחודית שלי מול האחר.
אני, למשל: גבר, לבן, סטרייט, בעל ביטחון כלכלי יחסי, השכלה, וכריזמה. זה לא “בעיה”. זה פשוט אור שמטיל צל, ושעליי להכיר בו.
איך מתמודדים עם דינמיקת האור והצל
- הכירו את האור היחסי שלכם, וקחו עליו בעלות, על האחריות שבו.
- התיידדו עם המפלצות הפנימיות. מתחת לכל “מפלצת צל” יש חסך בעוצמה, ורצון יפה לביטוי, להנאה, לשייכות. תנו לרצונות האלה הכרה וקשב, במקום להזין אותם על חשבון אחרים.
- תרגלו אמפתיה. שימו את עצמכם בנעלי האחר. האם הוא/היא באמת חופשי/ה מולכם? מנקודת מבטו/ה, לא שלכם.
- הניחו “סיפים”. לומר “לא” לבעל סמכות דורש משאבים פנימיים עצומים. נסחו הזמנות שמחזירות לאחר את החופש (“בא לי להתקרב, ואני ממש רוצה שתגידי לי אם יש בך ‘לא’. אני רגע אזוז הצידה כדי שתבדקי עם עצמך”).
- הזמינו פידבק, גם ממי שמתחתיכם וגם משווים. בלי משוב, הצללים גדלים בחושך.
- צרו רשת תמיכה של שווים, שתחזיק את הלב שלכם פתוח ותמנע נפילה לטינה ולהצדקות.
למה זה כל כך קרוב ללב שלי
אני עובד עם תודעה, מיניות וטראנס, מרחבים של עוצמה, פגיעוּת ופערי כוח. בדיוק שם, עבודת אור וצל היא לא מותרות, אלא תנאי לעבודה בטוחה ומכבדת. (כתבתי על הצד המעשי של זה גם בפוסט על יחסי כוח ואחריות.)
בואו נדבר על אור וצל
אם בא לך לעשות את העבודה הזו, להכיר את האור והצל שלך וליצור חיבורים מעצימים, זה בדיוק לב העבודה שלי. לליווי אישי. ואם בא לך להמשיך לנושא קרוב, כדאי לקרוא גם על למאמר נוסף.
רוצים לקבל עוד תכנים כאלה ישר למייל? הצטרפו לרשימת העדכונים.
מוכנים להביט גם אל הצל, לא רק אל האור? בואו לעשות את העבודה, בליווי אישי.
מהמסך אל החדר
